söndag 2 september 2012

man skulle tro att detta är ett bittert inlägg. men det är det inte, utan bara en stilla fundering.

nu för tiden är inte människor så hemliga.
folk checkar in på fejsboken så man vet för det mesta vad personer gör. 
folk gör statusuppdateringar om vad och när saker händer.
i helgen upptäckte jag en sak. nu när alla mina vänner (utom två) är ihopjävlar (som robban kallar dem) såg jag helt plötsligt ett mönster.
99% av alla incheckningar har ett jämt antal av personer. 
började leta bland folk som jag vet är singel för att se om det kanske bara är så att det ligger i den mänskliga naturen att hitta jämvikt. att alla, oavsett om man är par eller singel, försöker få till en fint mönster som är delbart med två. 
bland singeltyperna var det mer blandat. ojämt eller jämt det verkade inte spela någon roll. det enda jag reagerade på där var att det ofta var större grupper och nästan aldrig några par inblandade. i motsats till paren där det nästan alltid bara var andra par.
detta är från helgen

vad är det som händer när folk blir par? det är ju inte så att man automatiskt ändrar världsuppfattning och blir en helt annan person. 
bjuds inte paren in i singelgemenskapen av rädsla att de ska vara tråkiga, snuttepluttiga eller börja bråka? eller vill man bara inte se förälskade individer när man själv inte har någon? eller tar man bara förgivet att de redan har parmiddagar, gamenigths eller dejt på tu man hand inplanerade?
bjuds inte singlarna in i pargemenskapen för att man tycker lite synd om dem eller för att man inte vill bli påmind om hur trevligt det kan vara att vara singel? eller för att man tar förgivet att de redan har fullt upp med fester, shoppingresor och chokladätning i soffan framför en romatisk film?
har aldrig tänkt på det här tidigare fast nästan alla mina vänner alltid varit i förhållanden. kanske är det bara mer påtagligt nu när jag inte känner så många i den här staden och alla utom en blev ihop på väldigt kort tid?

nåja, kanske ett passande inlägg en halvregnig söndag då man ligger under filten och bara lyssnar till bilarna som åker förbi utanför. men nu ska jag unna mig en riktigt god söndagsmiddag och en godispåse, som jag inte behöver dela med någon!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar