onsdag 28 mars 2012

man kan ju alltid drömma

när jag och min bankman diskuterade bunden eller rörlig ränta då jag köpte min förra lägenhet i umeå (snart tio år sen) sa
han: vi binder bara i två år. du kommer ändå inte bo så länge i en etta. vid den här tiden nästa år planerar du och din pojkvän
jag: jag har ingen pojkvän.
han: ja men vid den här tiden nästa år kommer du ha en. en sån som du kan ju inte behöva vara singel så länge och i en etta ska du ju absolut inte bo.
nu nästan tio år senare bor jag fortfarande i en etta. bostadsrätten är utbytt mot en hyresrätt, men mina studielån är i alla fall betalda.

jag är in då och då på hemnet och kollar. man kan ju alltid drömma. orsaken till att jag för det mesta kolla lägenheter i centrala västerås är att jag gillar att ha gångavstånd till det mesta. äger ju som sagt ingen bil och kommer nog aldrig skaffa en heller.
men du bor ju bra till. tänker säkert många av er. och jo det gör jag. jag älskar takhöjden. är förtjust i läget. men det är nog det enda jag gillar med lägenheten. en lägenhet som är kall på vintern och oerhört varm på sommaren. ingen balkong (hitta en lägenhet med balkong i södra sverige är ungefär lika lätt som att hitta en utan balkong i norra svergie), en herrans massa trappor, fönster man kan tro är öppna fast de inte är de och en så obrandsäker ytterdörr som det bara går att hitta på rea.
jag vill kunna stänga in mig i ett rum. lämna sängen obäddad och ändå ta emot gäster. jag vill känna att jag äger något istället för att vara rädd att sätta upp tavlor-måla om utifall nästa hyresgäst inte gillar det.
men som sagt hitta en lägenhet som jag har råd med i de områderna jag vill är rätt omöjligt.
tyvärr är jag inte uppväxt i en miljonärs familj. jag har inte vunnit tillräkligt med pengar på v75 för att lägga upp en handpenning. jag är en sopa på att spara och jag är ensam om att behöva lägga in hela köpesumman.

som läget är nu finns det faktiskt två lägenheter som pickar på min uppmärksamhet. jag har egentligen inte råd med någon av dom. eller kanske. egentligen vill jag inte veta. för tänk om det visar sig att jag skulle kunna ha råd, hur lite pengar kan jag leva på varje månad?
det var faktiskt ute en lägenhet för bara någon vecka sen. den hade jag haft råd med. den såldes innan visningen. det fanns tyvärr varken spis, kyl/frys eller fläkt. men det var nytt parkettgolv i vardagsrummet, fast det var ju egentligen bara för att det legat en människa och förmultnat där. en som dom hittade då likmaskarna började flytta vidare på jakt efter annan mat. men den lägenheten försvann rätt fort.
en lägenhet som jag blev lite sugen på. den försvann fort den med och så var det ju en etta. men jag gillade allt annat. kakelugn, läget, takhöjden, walk-in-skafferiet och de rosa väggarna.

men jag får se det positiva i saken. när jag flyttar till servicehuset har jag inte så mycket saker att transportera över. så det borde ju bli en enkel flytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar