torsdag 9 september 2010

tror jag passar lite


glömde mobilen så jag tog bara en random bild på en häst

har som lust att skriva i`m alive igen :)

ridningen gick bra, blev i alla fall inte avkastad, sparkad eller biten. men första intrycket gjorde mig inte lugnare kan jag ju bara meddela.
1. det var inte skyltat något så det var mest på känsla som vi åkte i bilen.
2. ridläraren som vi möttes av hoppade på kryckor och hade ett krossat knä. senare fick vi veta att hon ramlat från en pall (jag hann fantisera ihop att hon blivit sprakad)
3. det kommer en ung tjej och ALLA möter henne med en kram och säger vad kul att hon är tillbaka. alla ser dessutom så där lagomt förstående ut när dom tittar på henne.
4. alla dom andra i gruppen rider med skyddsväst. det gör inte jag och anna. en kvinna säger dessutom "jag har inte tänkt bli avkastad idag"
5. vi rider iväg ut i skogen! jag hade som hoppats på manegen.

men det gick bra som sagt. fick en häst som heter drott. hon hade öronen konstant bakåt. hennes favorit gångart var passgång.
här kommer en liten förklaring.
alla hästar har tre gångarter: skritt, trav och galopp. islandshästar har två till: tölt och passgång (finns även flygande pass) tölt är otroligt skön gångart, man sitter helt still. trav skumpar man runt rätt ordentligt, passgången är lite av ett mellanting. man hoppar lite upp och ner men inte lika mycket som i trav.
åter till min häst, hon gillar uppenbarligen passgången eftersom det var det enda (förutom en kort sväng i galopp) som hon sprang i. nästa gång ska jag rida samma häst och även gången efter. jag har bestämt mig för att jag SKA få henne att tölta!
om jag så ska stiga av henne och visa hur man gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar