onsdag 22 september 2010

tala är silver, tiga är guld

för att förstå det hela måste man veta att avdelningen jag jobbar på har vi bara barn som är upp till tre år. vilket ingen hunnit bli än utan alla är än så länge max två år.
vi har inte många som pratar, utan det är mest en gissningslek för att förstå vad som sägs.
ulla-stina och pelle är naturligtvis inte barnens riktiga namn.

hört på "uppropet" på jobbet.
jag: har vi någon flicka som heter "ulla-stina" här idag?
barnen: tittar bara på mig med stora ögon, vissa räcker upp händer och vissa letar febrilt efter en utväg från fröknarnas långa armar som håller kvar dom på samlingsmattan.
jag: nä, "ulla-stina" är ledig idag. sätter upp hennes bild på tavlan.
"pelle": subba (hur klart som helst!)

har nu funderat i några dagar om vad barnet egentligen ville säga. visst man har haft barn som sagt "pippa" istället för klippa och "fitta" istället för ficka. men subba, kan bara för mitt liv komma på vad det skulle vara.
alla förslag mottages med glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar