måndag 5 november 2012

helgen i danmark

fredag.
upp väldigt tidigt för att åka ut på arlanda. innan klockan var elva hade vi landat i danmark och hittat igen vårt hotell!
vi fick lämna våra väskor och gav oss ut på shoppingtur. ströget hittades och vi strosade runt lite. ingen av oss var egentligen ute efter något  speciellt utan vi var mer sugna på att bara se danmark.
därför hoppade vi på en sightseeing buss. med världens snabbaste chaufför. vi hann knappt med att se sakerna som rösten i hörlurarna berättade om. men vid den lilla sjöjungfrun stannade vi till i tio minuter i alla fall, så alla hann ut och fota.
när klockan var tre var vi tillbaka på hotellet.
kela kom på att hon ville bada skumbad då det fanns badkar, så vi gick ut på stan igen för att leta badskum. hittade då en sephora butik, köpte en duschkräm som luktade otroligt gott. vi fick även en liten gåva (ett nagellack) när vi gick från butiken.
middagen som vi hade planerat att vi skulle äta blev lite försenad och först runt halv nio tog vi oss ner på stan. tyvärr såg restaurangen vi hade hittat full ut så vi hamnade tillslut på en kinakrog.
tror aldrig jag ätit så dålig mat! vi förstod helt plötsligt varför det var så folktomt på just det stället.

lördag.
en otrolig frukostbuffé serverades ner i matsalen. med danska winerbröd, plättar, skrammlade ägg, bacon, ostar, fil och en massa annat gott.
under dagen tog vi det mest lugnt och kände ingen stress inför kvällen. utan vi började göra oss iordning i god tid. men på något sätt lyckades vi ändå bli lite sena och missade introt.
sensation går inte med ord beskriva. det var så mäktigt. alla var glada. alla var klädda i vitt. alla var trevliga. alla var där för samma sak.
deluxbiljetten var det bästa beslutet vi tagit då det fanns läktare så man bara kunde sitta och sippa på sitt ölglas med vin (som var gratis) titta på folk, eller hålla till i vipområdet där man träffade alla möjliga människor att prata med.
det enda som grusade natten var att någon gick iväg med min väska. och att det ösregnade då vi gick hem. att vi dessutom gick säkert några kilometer fel gjorde inte våra vita convers rena. men det var omöjligt att få tag i en taxi. sen att nattportiern på hotellet var en riktig surkart som först efter lite tårar lånade ut telefonen så jag kunde spärra visakortet. men för att spärra telefonen var jag allt tvungen att använda telefonen på rummet. vilket inte fungerade alls.

söndag.
ännu en perfekt frukostbuffé  som bara stördes lite av att brandlarmet gick. ett spännande fenomen uppstog då ingen, INGEN, reste sig upp och lämnade hotellet. inte ens när brandbilarna kom med blåljusen blinkandes. alla skrattade så där lite nervös och tittade sig runt omkring för att se om ingen annan skulle resa sig. två tanter bredvid oss började till och med att klaga och ville ha pengarna tillbaka!
jag kände mig rätt säker då vi hade fönsterplats på markplan, det luktade ingen brandrök och servitrisen sa att det brukade hända någon gång då och då att larmet gick. troligtvis någon som rökt på rummet.
men brandmän med silvriga mantlar fick vi se i alla fall.
resan hem gick smärtfritt och vi var hemma i västerås igen runt fyra. eftermiddagen och kvällen gick åt till att vila vila och vila.

summa kardemumma: en helt galet rolig underbar helg. köpenhamn kommer helt klart besökas igen.