torsdag 26 juli 2012

läses på egen risk!!

fick ett väldigt trevligt brev idag. ett brev med ett annat innehåll än jag hade förberett mig på. detta handlar alltså om tjejsaker, så alla killar (och tjejer) som tycker sånt är lite äckligt. fortsätt bara scrolla förbi. annars läser ni vidare på egen risk ;)

saken är den att för lite över en månad sen var jag och tog ett cellprov. då jag haft cellförändringar en gång tidigare känner jag att det är något jag kan "unna" mig varje år. inte för att jag tycker att det är kul att ligga med benen i vädret, utan mer för att det är så pass vanligt nu för tiden och man gärna vill ta itu med det så fort som möjligt.
fick i alla fall ett samtal om att det provet hade visat något och jag var nu tvungen att komma upp igen för vidare undersökning. så förra måndagen var jag upp på gyn. efter en ganska lång pratstund med läkaren då hon gick igenom allt som skulle hända (vilket jag ju iofs redan gjort en gång tidigare) fick jag hoppa upp i stolen.

för er som bestämde er för att inte scrolla men inte vet vad som sker kan jag berätta: först görs ett vanligt cellprov. visar det på något så får man komma tillbaka. först får man lägga sig i stolen sen använder de sig av en typ av "domkraft" för att spärra upp skruttan (ja ni förstår att roligare saker kan man syssla med) sen börjar en rad av penslingar av ättika och jod. det sitter även som ett stort microskop/förstoringsmaskin som de kollar igenom. det tas prover, alltså de knipsar lös bitar av livmordertappen, kanske även andra ställen. efter cirka en halvtimme släpper de ner domkraften. man får en avtorkning och en binda som tack innan man kliver av.
visar de proverna som de tagit på cellförändring får man komma upp en gång till. då tar de helt enkelt och skär bort en lagom bit (2-3 centimer) av tappen. detta kan göras både i  vaket tillstånd eller nersövd. detta lite beroende på vilken grad av cellförändring man har. har man tur behöver man inte göra något alls.

men åter till historien.
ni som känner mig vet hur det gick för mig förra gången och hur jag kände mig direkt efter den gången. den här gången var mycket bättre. fast det var två läkare och en elev som stod och tittade mellan mina ben, fast det gjorde rätt ont, fast jag fick hela proceduren beskriven för mig (som om jag behöver veta om det är jod eller ättika de penslar med, eller vid vilka "klockaslag" de ska knipsa på) så kändes det rätt ok när jag gick därifrån.
jag var inte direkt orolig för cellförändringarna då det upptäckts så tidigt. såg bara inte fram emot en sommar med blödningar och ingen chans till bad eller tampong. för förra gången blödde jag i ungefär en månad efter det stora ingreppet. då man inte får använda tampong efter ingreppet gick det så långt att jag fick "blöjeksem" av bindorna, haha.
men idag fick jag brevet i alla fall. jag hade förväntat mig en tid för det stora ingreppet. men det visade på INGA cellförändringar alls!!!! yeay!!!!
så nu ska det badas resten av sommaren och användas vita kjolar!!!!


1 kommentar: