lördag 7 april 2012

hur tänkte dom nu?

att vi haft inbrott i källaren tre gånger nu på sista tiden har jag ju berättat om. här och här.
idag var jag ner för att hämta en banankartong att packa mina utrensade kläder i. tänkte att när jag ändå var där så kunde jag ju städa undan lite. inser då att denna gång har de verkligen stulit saker av mig! min verktygslåda är borta. även en förvaringsbyrå med massa lådor är borta. i den hade jag allt mitt pyssel. massa pärlor och annat pjutt pjutt. inget av värde med irriterande att behöva samla på sig igen.

men nu till orsaken till min incheckning på faceboken. tjuvarna hade nämligen varit så klumpiga att de (säkert i sin iver att hitta en verktygslåda och en massa lördags pärlpyssel) lämnat kvar sina inbrottsverktyg! fint under en omkulltippad kartong låg det en skruvmejsel och något slags bräckjärn.
då jag sett alldelens för många deckare plockade jag genast fram kameran för att dokumentera. jag tog på mig vantarna och slog in verktygen i en tidning (obs. man ska aldrig använda en plastpåse, då det kan förstöra spår. inte första gången jag tar reda på bevismatrial) sen ringde jag polisen och frågade om de var intresserade av sakerna. de var de. så det är därför jag varit på polisstationen. men längre än entren kom jag inte, där mötte en polistjej mig och tog emot anmälan.

helt plötsligt skenar fantasin iväg och tankarna om personen som ville att jag skulle släppa in han i trapphuset förra helgen, är nu att han var enbart där för att leta reda på sina verktyg! kanske skulle gett hans signalement när jag ändå var där, hm, fast samtidigt så har jag ju ett minne som en guldfisk och minns bara att han inte var svensk.

obs verktygen på bilden heter egentligen något annat och har inget med historien att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar