måndag 8 augusti 2011

människor man mött

två galna norrmän, eller höger, vänster, ett, två, tre
första kvällen i tylösand fick vi två norrmän som grannar.
en börsmäklare, som även spelat i det samiska fotbollslandslaget tack vare sin sjättedel sameblod.
en kardiolog, som jobbat som chippendalestrippa i usa ett år.
det är nog den galnaste kväll/natt jag varit med om på länge. då läkaren även var helnykterist hade vi skjuts hela kvällen. vi åkte in till halmstad och där letade vi upp ett uteställe där ingen var på dansgolvet (en pizzeria med minimalt dansgolv) sen blev det en show utan dess like som avslutades med att den fd. strippan strippade in till kallingarna (nästan iaf). på vägen hem tyckde de att det var en bra ide att köra in i en korsning skruva upp ljudet på bilstereon och dansa ute på gatan. natten avslutades med den brilljanta idén att nattbada. nakna. det slutade med att jag var den enda som badade, med underkläder på.
som sagt smått galna, men otroligt trevliga.

the creepy neighbor
samma ställe som vi bodde på första kvällen bodde även en man från polen/tjeckien/italien/frankrike. tror ingen av oss hängde med på vart han var ifrån. när jag var på toa hade han kommit förbi och erbjudit puff bullar som hon artigt tackade nej till. senare under kvällen tände han ljus runt hela sitt tält och stod mest gömd bakom tälet och tittade på oss när vi satt och pratade med norrmännen.
på morgonen låg det ett värmeljus på vårt bord och på våra stolar låg det varsin skiva med älskade svenska ballader. mannen och tältet var dock borta.

 småstadspojkar på semester
kvällen vi kom till campingen vi skulle bo längst på blev vi inbjudna till ett gäng killar som var på semester. de var runt och bjöd in halva campingen och hade karaokemaskin och var en aningens smågalna de också. fullt med folk hade de lyckats samla ihop. en salig blanding av campare. på vägen in till hotellet envisades de med att bära mig då jag inte ville gå i klackiskorna efter en mörk skogsväg. jag föredrog att gå barfota.
sagt och gjort, helt plötsligt blev jag buren. kan säga att skorna åkte på rätt fort. ville ju inte knäcka deras sköra ryggar.

militärerna
våra grannar hade slagit upp ett stort militärtält. inte så där jätte snyggt gjort, men tältet stod upp i alla fall. första kvällen började de spela öl-kubb som jag och puff fick äran att titta på medans vi åt vår middag. när jag hör en kallas för lundmark börjar jag ana att någon eventuellt var från mina trakter och mycket riktigt. en lyckselebo mitt på campingen.
de var fyra killar som gjort lumpen ihop och bestämt sig för en återträff. de hade alla en förmåga att somna någonstans och inte veta var de var. en morgon vaknade övikaren i en korsning någon kilometer från campingen. en natt sov lyckselebon över på leffes. men bästa var ändå fn-soldaten som en morgon vaknade i danmark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar