måndag 7 mars 2011

ett litet lexikon

tänkte jag skulle dela med mig av några av de vacka ord som ibland kan ploppa ur min mun. nu vet jag att norrland är stort, men för att alla ska förstå så kallar vi det "norrländska ord och fraser" sen är vissa ord mer lokala västerbottniska och vissa kanske till och med annvänds i hela sverige.

1. sockar. ja man har sockar på fötterna, strumpor är samlingsnamnet för: nylonstrumpr, strumpbyxor, knästrumpor osv.
2. bakanför. förstår inte att det är ett så konstigt ord. det finns ju frammanför, nedanför, hitanför och ovanför. så vad är det då för konstigt med bakanför?
3. hurrv/hurrven. ni vet då det går en kall kår efter ryggen och man som "hurrvar" till.
4. flänna. gråta
5. lipa. inte samma betydelse som det är här nere. i mina öron betyder det gråta. mer i en tillsägande mening: "sluta lipa nu" (sluta gråta nu). fast nu när jag kollar SAOL så står det lipa=gråta!!
6. he. världens bästa ord. kan annvändas till det mesta. man kan he ordet vart som helst :) "vart ska jag he drickan", "he blev ju som bra", "he inte bort det där"
7. snör/snöra. kasta. "ska jag snöra iväg bollen?" sen finns det en förstärkning av ordet, syla när man kastar något riktigt hårt. "aj, du syla bollen rätt i ryggen på mig"

så, tror vi börjar med de orden. läxförhör på torsdag!

5 kommentarer:

  1. ja men lipa betyder ju gråta?!?! de andra får du behålla för dig själv!! :P

    SvaraRadera
  2. ja fast här säger dom lipa om att räcka ut tungan!

    SvaraRadera
  3. ja men de betyder ju både och juh!! :D

    SvaraRadera
  4. lungn viktoria, det kommer en del två :)

    SvaraRadera