torsdag 27 maj 2010

dagens tanter

tant nummer 1 ser jag inne på systembolaget. 
rullator och en kvarting explorer. 
hon hamnar framför mig i kassan och jag lovar hon måste vara någonstans mellan 80-90 år.
min första tanke är att hon behöver i alla fall inte visa legg, och så skrockar jag lite lätt för mig själv. i tanken alltså.
sen ser jag framför mig hur hon och hulda 82 sitter vid köksbordet, med den virkade duken. kaffet är uppdrucket och fram kommer explorern. rakt ner i kaffekoppen slås en liten slurk.
så sitter dom där, pratar om dagens ungdomar som inte visar någon respekt. om hur det var bättre förr, då man var tvungen att gå ut för att kissa, när man fick börja jobba då man var 10 år, innan elektriciteten kom och hur man minsann fick gå om man skulle och hälsa på grannen 2,5 kilometer bort. för inte hade man råd med någon cyckel inte. den köpte man ju när man var 19 år och hade sparat fem kronor av varje lön i nio år (nä, jag har ingen aning om hur mkt en cyckel kostade på den tiden, eller hur mycket fem kronor i månaden i nio år blir)

tant nummer 2 ser jag ute på gatan. 
hon ser lite så där finurlig ut. lite så där busig. men som gör att jag måste titta en gång till. 
hon har en påse med sig från någon mataffär och handen är nerstucken i den.
helt plötsligt tar hon upp handen och kastar ut fågelfrö eller bröd. ser inte riktigt. hux flux översvämmas gatan av duvor, måsar och diverse andra flygfän.
tanten smyger försiktigt undan. 
cyklister, gående och bilar blir som paralyserade. det är fåglar överallt. kan inte annat än småle och tycka att det var rätt kul.

1 kommentar:

  1. Skrattar..gillar dina tankar

    naussika.blogg.se

    SvaraRadera