onsdag 10 mars 2010

cykelstaden västerås, my ass

varje morgon när jag går till jobbet håller jag andan över alla jag möter på cykel. glashala cykelvägar, dåligt plogade och minimalt med sand.
visst i centrala stan är det barmark, men direkt man hamnar en liten bit utanför är vägarna sponsrade av vilket företag det nu är som säljer gips till sjukhus.
det är djupa spår efter någon traktor som gjort ett försök att ploga. dom spåren är numer, efter blidvädret som varit, skulpterade i is.

sen undrar jag. vet nån jävel på vilken sida av cykelvägen man ska gå?
jag försöker gå på höger sida, då möter jag allt och alla.
jag byter och går på vänster sida. då är det som om det går ut ett instant message till alla på vägarna att byta sida. för hux flux möter jag allt och alla igen.
sen vet jag inte hur många gånger jag fått hoppa upp i plogvallarna för att cyklisterna vägrat vika en tum.

2 kommentarer:

  1. Men Mari vet du inte att det är vänster sida du ska gå på ;) Man ska möta trafiken, Cyklisterna....du ska se dem när de "cyklar"/kör på dig...he he ;)

    SvaraRadera
  2. ja men på den sidan möter jag varenda jävel! ingen går på andra sidan, förrän jag byter sida vill säga. går jag på vänster sida möter jag både cyklister och gångare.

    SvaraRadera