söndag 29 september 2013

.......

ha! för cirka två år sen bestämde sig min kamera för att ge upp. min fina systemkamera som jag hade betalat många kronor för. min fina kamera som jag köpt på on-off. ni minns den där elkedjan som gick i konkurs.
den valde lägligt att ge upp när jag och puffan skulle på vår lilla roadtrip.
nåja, efter lite sökning och frågande fick jag svaret att elgiganten skulle ta över on-offs kunder. då jag inte har bil och tar mig ut till den butiken så där jättemycket tog det ett tag innan  jag kom fram och kunde visa upp kameran.
personalen i disken ställde en massa frågor om jag verkligen hade laddat batteriet? hade jag stoppat in något simkort? var jag medveten om hur mycket reparationen kunde sluta på? kanske skulle jag tänka på att köpa en ny kamera? dessutom var han lite osäker på vad och hur allt skulle behandlas (garantin hade gått ut just innan den gick sönder)
tog med kameran hem med tanken att jag skulle försöka fixa det på egen hand. ringde till nikon i solna och den personen tyckte att det lät som en lampa bara som gått sönder. men hon var inte säker så jag skulle nog fundera på om jag ville betala de kostnader som skulle kunna bli. jag funderade inte på att köpa en ny kamera?
googlade. sökte. flashbackade. men ingen verkade hitta något vettigt svar på min fråga på varför det verkade som om lampan i kameran inte ville tändas. JA JAG HADE FULLADDAT BATTERI!!!!
till slut gav jag nog upp lite. kameran har fått stå i min garderob. tänkt tanken att den kanske bara behöver vila lite. dessutom tog ju min mobil rätt bra bilder och tog minder plats i väskan.
men med usa resan sakta närmandes bestämde jag mig för idag att inte ge upp. någon måste väl ändå kunna komma med ett lite bättre svar än de jag fått tidigare. jag menar internet är stort. jag kan inte vara ensam. åtminstånde ville jag ha en ungefärlig summa på vad det skulle kunna kosta.
förstå att jag blev riktigt förvånad när en av de första artiklarna jag hittar på min googlesökning är daterad 2009 och att det finns en serienummer sökgrej för att kolla om man är drabbad. att jag lyckat inhandla en av de få exemplaren som har felaktig strömförsörning är jag inte alls förvånad över. men 2009! jag pratade med nikon och beskrev mitt problem förra sommaren. hon kan inte ha gjort så stor felsökning på min kameratyp om hon inte hittade att det visst är ett fabrikationsfel hos just min version.
imorgon är det jag som ringer nikon och får alla uppgifter som behövs för att de ska fixa detta. å snart har jag äntligen en fungerande kamera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar