söndag 13 oktober 2013

att man skulle få gröna fingrar på ålderns höst hade jag ingen aning om

som jag antydde i förra inlägget så har helt plötsligt mina orkideer börja visa livsglädje igen.
jag är en sån person att när orkideen tappat sina blommor (för det gör dom) så köper jag helt enkelt en ny.
jag gömmer undan den blommlösa bakom gardinerna i köket och låter livet ha sin gång med dem. naturligtvis får de vatten. ibland. resultatet är att det står sex stycken blommlösa orkideer bakom mina gardiner just nu.
igår upptäckte jag att tre, tre, av dem har fått nya stänglar! moderskänslorna kickade in och jag ringde mamma i panik. vad gör jag nu så jag inte tar död på alla blivande blommor?!? har ju inte alls haft någon tanke på hur jag skött växterna tidigare, men nu vill jag ju verkligen att de ska få en chans att blomma ut. helst innan jag lyckas ta död på dom igen.

lite tips och lugnande ord av mamma och jag är betydligt lugnare. alla blommor som slår ut kommer jag se som en personlig seger då jag aldrig lyckats hålla en blommande växt levande förrut.
plastblommor däremot är jag en stjärna på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar