tisdag 3 januari 2012

konsten att göra sig av med jobbiga telefonförsäljare

jag ligger på min säng i datarummet och läser zlatans bok som roffe (a.k.a styvfaren) fick i julklapp. han sitter framför datorn (roffe alltså, inte zlatan). telefonen ringer:
roffe: (svara med efternamn)
person i andra änden: (ingen aning om vad han säger för så bra hörsel har jag inte)
roffe: jaha, från vilket bolag ringer ni? du, du vad kostar canal + paketet?
person i andra änden: (berättar säkert om vilket bra erbjudande de har)
roffe: ja fast jag ska inte ha något. du vet jag har lovat min fru att först när hon går i pension om två år skaffa hockeykanalerna. hon jobbar hela dagarna och vill inte komma hem till en massa gubbar som sitter och tittar på hockey.
person i andra änden: (säger säkert något väldigt lovande)
roffe: jo jag hör dig men jag ska inte ha något för du vet jag har lovat min fru och hon säger alltid att jag aldrig gör något rätt. så det här måste jag hålla. så som det ser ut nu åker jag iväg och ser hockey på andra ställen. här i skellefteå är vi ju som ganska intresserade av hockey. du föresten var sitter du någonstans?
person i andra änden: (karlstad. vet jag med säkerhet att han svara nu)
roffe: ja ni slog ju oss igår.
person i andra änden: (bla bla bla)
roffe: nä, jag har ju sagt att jag inte ska ha något hockeypaket nu, jag har lovat min fru. du vet hon jobbar hela dagarna. du du du vet du hur långt det är mellan skellefteå och kiruna? ni i södra svergie kan ju ingen geografi norr om dalälven, haha, hade en kille som ringde förra veckan med samma erbjudande. han var från linköping. han trodde det var åtta mil emellan. ÅTTA MIL!!!!
person i andra änden: ( bla bla)
roffe: nä du får inte lägga på nu! svara nu. hur långt tror du?
person i andra änden: (bla bla)
roffe: nä, men kom igen nu gissa. jag kan hjälpa lite. det är 8 mil mellan skellefteå och piteå.
person i andra änden: (bla bla bla)
roffe: nä men nu försöker du bara maska
person i andra änden: (bla bla)
roffe: jaha, ja det klart jag förstår att du måste ringa fler människor. men du har ingen gissning då?
person i andra änden: (bla bla bla)
roffe: nähä, ja ok då. men du! sitter du på samma jobb om två år, ring mig då!

hahaha, tror jag ska börja köra med samma stil när det ringer försäljare till mig. synd bara att jag ska vara lika dålig på geografi.

1 kommentar:

  1. haha! roffe i ett nötskal :-) man måste hitta nya vägar att bli av med dem... de brukar vara rätt så enivsa.

    SvaraRadera