söndag 17 april 2011

are you really happy, don´t you wanna be lucky

tro nu inte att jag drar alla över en kam, detta är bara observationer som pågått i många år.
ibland funderar jag om det är värt att sträva efter att vara i ett förhållande. när jag hör vänner, bekanta, arbetskamrater, folk på bussen, i hemköpskön, på krogen prata om sina respektive så undrar jag faktiskt. varför tas bara det negativa upp? kan faktiskt inte komma ihåg när jag hörde någon säga någon positivt om att vara två senast. det är mest bara en massa gnäll på sin partner som inte hjälper till hemma, som bara jobbar, som inte klarar av den enklaste uppgift, som bara kräver och kräver.
bryter man ner ett förhållande så hittar man vissa grundstenar som behövs.
det sociala:
känslan av att vara två. någon att lita på. någon att respektera/bli respekterad av. någon att känna samhörighet med. någon att dela sina tankar och drömmar med. någon att komma hem till. någon att krama. och naturligtvis sex.
känslan av att vara två har jag lite svårt för. men det har säkert att göra med att jag levt själv så länge att jag har svårt att se någon annan traska runt i MIN lägenhet. någon att lita på? i dagens samhälle när otrohet nästan är socialt accepterat, så länge man sköter det snyggt (jag vet att det låter cyniskt, men då är jag en rätt cynisk människa också) verkar det svårt att lita på någon. att känna samhörighet, respektera, dela tankar och drömmar med får jag av mina vänner. någon att krama. samma sak där. vänner. sen har jag hört direkt från den andra sidan (män) att kramas är bara en transportsträcka till sex. så då kom vi till det. sex. det kan bli lite problematiskt om man är själv, men jag har hört att det visst finns hjälpmedel till det med. dessutom verkar det som om att direkt man hamnar i ett förhållande så slutar man ha sex.
det ekonomiska:
som ensam har jag nog ett betydligt mindre matkonto än om jag var vi. men som själv står jag för hela hyra, hela elräkningen, hela hemförsäkringen, hela telefonräkningen osv osv. men åter till matkontot. att handla mat som singel är inte det billigaste. för vill man komma billigare undan handlar man på någon av de stora matvaruaffärerna som maxi, coop, lidel eller willys. det dumma med de affärerna, men samtidigt orsaken till att de kan vara billiga, är ju alla dessa storpack. tio kotlettersförpackningar, tre kilos förpackningar med köttfärs osv. så i slutändan blir det inte så jätte billigt om jag vill ha en kotlett till fredagsmiddagen. dessutom blir frysen full och så stor frys har jag inte.
det är dyrare på fler sätt som singel. som singel ska man hålla sig snygg, ren och vaxad på ställen som borde göra jävligt ont. man ska ha det nyaste och snyggaste. håret ska vara välfriserat och nyfärgat. vältränad ska man visst vara med. man ska hålla sig i trim helt enkelt. allt för att fånga någon som ändå bara säger att de går efter personlighet! (säger inte att kvinnor är annorlunda, vi är lika ytliga) naturligtvis är personligheten en stor del i vad man faller för. men för att attrahera någon måste man vara attraktiv för de flesta går på första blicken.
så visst den ekonomiska biten kan jag nästan förstå. eller så skaffar man sig en rumskompis.
säkerhet:
händer det mig någon när jag är själv är det inte säkert att någon kan hjälpa mig. är man två är chansen större att man räddas på en gång. halkar jag i duschen, kan jag bli liggande ett bra tag innan någon saknar mig. sätter jag i halsen har jag bara soffkanten att lita på. bryter sig någon in har jag ingen att gömma mig bakom.
säkerhet-sure, eller så skaffar man sig en rumskompis.
föra sina gener vidare:
kanske den mest biologiska instinkten i förhållandet. att föra släkten vidare. att säkra sin släkts plats på jorden. att ha någon som tar hand om en när man är gammal. ett sätt att behålla sin partner. att ha någon som älskar en för evigt. accessoar. flerbarnstillägg. för att man "måste". biologiska klockan. orsaken till att skaffa barn är många. tyvärr skaffar många av fel orsak. då säger jag inte att barnen inte är älskade, för de är de. jag har tyvärr inte hittat den rätta orsaken för mig att skaffa barn än. därför  har jag alltså inga barn. punkt slut.

nu kommer många tycka att jag är bitter, cynisk, kräsen och tråkig. kanske är jag det. kanske jag vill ha filmromantiken. kanske jag väntar på den rätte. kanske jag inte nöjer mig med vad som helst bara för att man måste. kanske har jag blivit bränd för många gånger. kanske jag trivs för bra som singel. kanske jag inte är tillräckligt desperat. kanske vill jag bara reta upp lite folk. kanske har jag lite att göra. kanske är jag självisk. men det är det som är ganska trevligt med att bara vara jag.

1 kommentar:

  1. Men satan i gatan vad "Klockrent" skrivet !
    Du e`grym :-)
    Finns nog inte många som i likhet med dig har bägge fossingarna stabilt på jorden.
    Vi tycker jue om dig för den du är.
    Kraaaaaaaaaaam på dig party-pinglan.
    MVH Nicke picke pö

    SvaraRadera