söndag 25 oktober 2009

två suspekta typer och en vilsen skåning


tyckte att dom skulle få ett eget inlägg.
vi gick som sagt på subway och handlade en macka och sen ville inte tigerann gå vidare hem till mig utan hon ville suga ur det sista av lördagsnatten. vi gick mot allstart hållet och satte oss på fontänen. som tur var hade vi hittat en tidning som vi delade på och satte oss på.
vi ser två väldigt mystiska typer komma åt vårat håll.
öj, har någon av er en telefon man kan få låna? frågade den ena långhåriga tonåringen som säkerligen druckit/rökt något olämpligt.
nepp, lämnade min hemma svarade jag snabbt. såg framför mig rubriken i vk dagen efter. medelålders kvinna rånad på mobil.


dom sätter sig på samma fontän som vi och pratar högre än nödvändigt. det är jävla fitta hit och jävla fitta dit. dom pratar inte om oss i alla fall inser vi, men jag kan inte annat än tycka synd om vem dom än pratar om. jag och tigerann börjar inse att det kanske skulle vara bättre att gå vidare. men innan vi hinner kommer en lång vilsen skåning.


han är på besök hos en kompis och har nu tappat bort sig. bokvägen ska han till, vet vi kanske vart det är. nä, säger vi i kör. kanske väst på stan eller på teg försöker jag. han ser bara mer vilsen ut.
minns du inget om åt vilket håll, har du varit där tidigare? frågar vi.
jodå, han hade varit på stan under dagen och sen hade dom gått dit, men nu minns han inte åt vilket håll dom gick.
antingen till höger eller vänster om scandic, säger han. då borde det vara till höger säger jag. eftersom till vänster ligger det i alla fall inte, tillägger jag.
jag tycker han ska stanna polisbilen och fråga dom. men det ville han inte.


helt plötsligt ringer hans mobil och det är hans kompis som äntligen ringer. efterfest på teg, vill vi följa. nä tack säger vi i kör. med ett leende på läpparna börjar han gå iväg, men han vänder rätt snabbt. teg, åt vilket håll är det? vi pekar mot bron och önskar han lycka till. sen går vi sakta mot östermalm i duggregnet med en rostbiffsmacka i väskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar