måndag 21 juli 2014

Grattis på mig då

När jag var liten firade vi alltid min namnsdag. Minns de dagarna nästan bättre än mina födelsedagar. Kanske för att jordgubbstårta smakar bättre mitt i sommaren än på hösten eller för att det kändes lite mer speciellt. Det var ju liksom inte ens riktiga "dag".
Har inget minne av presenter och så, minns bara tårta och att jag blev väckt på morgonen med ett- grattis på namnsdagen.
Sin födelsedag hade man ju stenkoll på, så den visste man ju ungefär när den skulle infalla. Namnsdagen däremot kom alltid som en överraskning.

Sen jag blev äldre har jag alltid tänkt tanken att baka jordgubbstårta till Johanna dagen. Jag glömmer alltid bort och blir alltid lika förvånad när mamma ringer och grattar. Men idag slog jag till och fixade en liten efterrätt till mig själv. Ingen jordgubbstårta dock. Men svenska jordgubbar, glass och lagomt smält chokladboll är ju nästan som en tårta!

Tips: smält en chokladboll i micron. Det behövs bara några sekunder, 10-15 sekunder. Har man den inne för länge blir den bränd, så håll öron, näsa och ögon öppna. Ät tillsammans med glass. 
Bästa chokladbollen att göra denna enkla smarriga efterrätt är Delicatos, men idag fick IKEAs chokladbollar ställa upp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar